لوله پلیکا

لوله پلیکا چیست؟

لوله پلیکا یا پولیکا لوله‌ای است که از جنس  UPVC ساخته شده است. PVC مخفف عبارت Poly Vinyl Chloride، و نوعی پلیمر پلاستیک مصنوعی است، و UPVC مخفف عبارت Unplasticized Poly Vinyl Chloride یعنی پی‌وی‌سی سخت‌شده است. در واقع در پاسخ این پرسش که لوله پلیکا چیست می‌توان گفت ماده‌ای است که از پی‌وی‌سی ساخته شده، اما در روند تولید آن هیچ‌گونه ماده نرم‌کننده‌ای به آن اضافه نشده است. این لوله به PVC سخت هم معروف است.

لوله پلیکا یا همان UPVC از نخستین لوله‌های پلیمری است که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار گرفتند و ویژگی‌های منحصربه فردی دارند. لوله‌های پلیکا دوام خوبی دارند، زنگ نمی‌زنند و پوسیده نمی‌شوند، و به همین دلیل توانستند به‌زودی جای لوله‌های فلزی را در صنعت، کشاورزی و مصرف‌های خانگی بگیرند.

 

 فروش اینترنتی لوله پلیکا فشار قوی شرکت لوله گستر رونیا

چرخه تولید لوله پلیکا

مزایای فراوان لوله پلیکا از یک سو و صرفه اقتصادی این جنس لوله از سوی دیگر سبب شده که بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی، از لوله‌های غیرفلزی مانند پلیکا به جای فلزی استفاده کنند. چراکه از لحاظ اقتصادی، هزینه یک لوله معمولی فلزی خیلی بیشتر از لوله غیر فلزی با همان مقاومت است.
عمده‌ترین کاربرد UPVC در انتقال آب و فاضلاب است. از طرف دیگر ایمنی و بهداشتی بودن آن سبب شده که برای استفاده در سیستم انتقال آب آشامیدنی بسیار ایده‌آل باشد.

برای تولید انواع لوله پی وی سی، بنا به کاربردش یکی از روش‌های زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:
1.    اکستروژنی
برای تولید کابل ، لوله برق، پروفیل، گرانول سازی و ساخت پنجره از روش اکستروژنی استفاده می‌شود.
2.    پوشش دهی دورانی
جهت تولید انواع دستکش‌های مصرفی قابل استفاده در صنعت و مصارف خانگی، توپ‌های بازی و … از روش پوشش دهی دورانی استفاده می‌شود.
3.    روش تزریقی یا فشاری
به منظور تولید قطعه‌های pvc سخت و صنعتی از این روش استفاده می‌گردد.

 

 

دسته بندی لوله پلیکا 

لوله های پلیکا با توجه به فشار کاری و تحمل وزن به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود :

 لوله پلیکا قوی ، لیست قیمت لوله پلیکا قوی در سایت پایپ کالا موجود می باشد .

 لوله پلیکا نیمه قوی ، لیست قیمت لوله پلیکا نیمه قوی در سایت پایپ کالا موجود می باشد .

 لوله پلیکا معمولی ، لیست قیمت لوله پلیکا معمولی در سایت پایپ کالا موجود می باشد .

اگر برای ساختمان خود می خواهید از لوله پلیکار ارزان استفاده کنید می بایست لوله پلیکا معمولی را انتخاب کنید و البته برای فشارهای بالاتر می بایست از لوله پلیکا قوی و نیمه قوی استفاده کنید

 .

 

مزیت های لوله پلیکا چیست؟

اولین ویژگی که می توانیم برای لوله پلیکا قائل شویم مقاومت آن در برابر خوردگی است. دلیل این ویژگی این است که لوله های پلیکا غیر رسانا هستند و در نتیجه در مقابل واکنش های الکترو شیمیایی مقاوم بوده و در نتیجه در مقابل اسیدها و نمک هایی که باعث خوردگی فلزات به شکل معمول می شوند از خود مقاومت نشان می دهد.دومین گزینه از ویژگی های لوله پلیکا مقاومت شیمیایی بالای این محصول است. مقاومت بسیار بالای آن تا ۱۴۰ درجه ی فارنهایت در مقابل دسته زیادی از مواد شیمیایی باعث شده است که یک گزینه مناسب برای استفاده در لوله کشی فاضلاب منازل و شهری باشد. با توجه به مزیت ذکر شده لوله های پلیکا در مقابل مواد شیمیایی که به شکل معمول در منازل مصرف می شوند مقاومت می کنند.سبک بودن و مقاومت نسبت به وزن یکی از دلایل استفاده همه گیر از لوله های پلیکا سبک بودن آن و در نتیجه قابل حمل بودنشان است. این مزیت باعث می شود که کارگران در حین کار سرعت بیشتری داشته باشند و در کنار آن آسیب کمتری ببینند.انعظاف پذیری یک ویژگی بسیار مهم در لوله های پلیکا به شمار می رود. به علت وجود مواد یو پی وی سی خشک در ساختمان لوله پلیکا امکان تحمل فشار زیاد را در مقابل شکستگی به آن می دهد.مقاومت بالا در برابر ضربه لوله پلیکا در مقایسه با لوله های ساخته شده از بتن و خاک رس مقاومت نسبتا بالایی در برابر ضربه های احتمالی دازد.اثر گذاری بر کیفیت آب برخی از مواد به کار رفته در محصولات این چنینی بر روی کیفیت آب تاثیر منفی می گذارند. اما لوله های پلیکا هیچ تاثیری بر کیفیت آب نمی گذارند.عایق حرارتی لوله پلیکا به علت قابلیت رسانایی حرارتی بسیار پایین نسبت به لوله های مدل قدیمی تر گزینه بسیار مناسبی برای انجام پروژه های  عایق حرارتی به شمار می رود.ضریب اصطکاک به علت بدنه بسیار مناسب و صاف این مدل از لوله ها نسبت به موارد مشابه باعث می شود در مقابل جریان سیال مقاومت کند و اصطکاک موجود را به شدت کاهش بدهد.علت پر فروش بودن و محبوبیت لوله پلیکا در بازار این امر است که این لوله ها در مقابل مواد شیمیایی موجود در خاک که باعث پوسیدگی می شوند مقاومت بالایی دارند.بیشترین مورد استفاده از لوله های پلیکا در انتقال فاضلاب صورت می گیرد. همچنین به علت ساختار مناسب می توان از آن در ساخت ناودان و به عنوان عایق کابل های برق استفاده کرد.با توجه به موارد ذکر شده لوله پلیکا یکی از قدیمی ترین محصولات در بازارهای صنعتی و ساخت و ساز است

 

 لوله پلیکا | قیمت لوله پلیکا | کارخانه لوله پلیکا (PVC) | گروه صنعتی ناب  زیست

ویژگی‌های لوله پلیکا:

مقاومت در برابر خوردگی:

مقاومت در برابر مواد شیمیائی:

سبک بودن:

نسوز بودن:

قیمت مناسب:

عایق حرارتی:

دوام بالا:

بی‌تاثیر بودن روی مزه آب.

تغییر شکل نیافتن در اثر فشار.

تحمل وزن زیاد.

نیاز نداشتن به رنگ‌آمیزی

نصب آسان.

 

 

انواع لوله پلیکا از نظر مقاومت:

لوله پولیکا در سه نوع مختلف و با سختی‌های گوناگون ساخته می‌شود:

معمولی

لوله پولیکا معمولی یا پلیکا فشار ضعیف کمترین ضخامت را در بین انواع لوله پلیکا دارد. لوله پلیکای معمولی سبک‌تر و ارزان‌تر از انواع دیگر است و در جایی استفاده می‌شود که فشاری بر روی آن نباشد. از لوله پلیکای معمولی استفاده زیادی در کانال‌های تهویه هوای خانگی و صنعتی و انتقال آب باران می‌شود.

نیمه قوی

دیواره پلیکای نیمه معمولی یا نیمه قوی ضخامت بیشتری از پلیکای معمولی دارد. از پلیکا نیمه قوی در انتقال آب و فاضلاب‌های خانگی و پوشش کابل‌های برق و مخابراتی استفاده می‌شود.

فشار قوی

لوله پلیکا فشار قوی ضخامت بیشتری از انواع دیگر آن دارد. لوله پلیکا فشار قوی در پوشش‌دهی کابل‌های برق صنعتی، و همچنین برای انتقال اسیدها و بازها استفاده می‌شود. کاربرد دیگر لوله پلیکا فشار قوی در آب‌رسانی به زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها است. از لوله پلیکا فشار قوی برای کانال‌کشی و انتقال آب آشامیدنی هم استفاده زیادی می‌شود.

اما اگر پرسیده شود کاربرد اصلی این نوع از لوله پلیکا چیست باید گفته شود انتقال فاضلاب شهری و صنعتی اصلی‌ترین کاربرد لوله پلیکای فشار قوی است. بیشتر فاضلاب‌های شهری و صنعتی دارای موادی با خاصیت اسیدی یا بازی هستند که می‌تواند به خط لوله آسیب برساند. اما بهره‌گیری از لوله‌های فاضلاب UPVC این مشکل را حل می‌کند.

 

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.